Medicinsk yoga

Medicinsk yoga härstammar från kundaliniyoga, där fokus fortfarande ligger på balans och andning, men där rörelserna är mjukare och lugnare. Rörelserna anpassas och justeras utifrån dina förmågor och förutsättningar. Passar för alla, men vänder sig främst till personer med stressrelaterad ohälsa, långvarig smärta, stelhet, oro, depression eller annan psykisk ohälsa. Det är en terapeutisk yogaform som används i vården inom en rad olika områden. 
Ett medicinskt yogapass kan utföras på yogamatta eller på en stol om man har svårt att komma ner på golvet. Vi använder filtar, kuddar och yogablock för att positionera och göra det så bekvämt som möjligt. 

Att tänka på när du utövar medicinsk yoga:

  • Det ska inte göra ont att yoga! Håll fokus inom dig själv. Lyssna och känn in kroppen. Upplev hur de olika övningarna påverkar dig. Lyssna till signalerna från din kropp. Det får vara jobbigt men aldrig göra ont.
  • Andningstekniker kan ta tid att lära sig. Ha tålamod och ta ett steg i taget.
  • Låt dig inte skrämmas av mantran och sång. Du kan bara sitta med och lyssna till en början om du inte känner dig bekväm att mantra/sjunga med.

Så går ett pass till

  • Intoning med mantra
  • Långa djupa andetag
  • Rörelseövningar
  • Vila
  • Meditation
  • Uttoning med mantra

Den medicinska yogans effekter på hälsan: 

  • Minskar stress
  • Minskar smärta
  • Lättare att hantera oro och ångest
  • Sänker blodtrycket
  • Bättre sömn
  • Balanserar nerv- och hormonsystemet
  • Ökar flödet i lymfsystemet som är viktigt för kroppens vätskebalans och immunförsvar
  • Ökar flödet i spinalvätskan vars uppgift är att transportera näringsämnen till hjärnan och avfallsprodukter från den
  • Ökar kroppsmedvetenheten
  • Ökad livskvalitet
  • Stärkt självkänsla

Skillnaden mellan kurs och öppen klass

Mina öppna klasser i Medicinsk yoga är som namnet tyder öppna för alla. Vem som helst kan anmäla sig och komma. Eftersom klasserna är så varierande så finns det inte möjlighet till fördjupning eller för mig att hjälpa till att anpassa, justera och vägleda på samma sätt som jag gör i kurserna. 

Kurs i medicinsk yoga är oftast på 8 tillfällen där jag går in mer på djupet i medicinsk yoga och dess olika delar (rörelser, andning, meditation och avslappning) och där jag hinner lära känna dig och kan hjälpa mer individuellt med anpassningar och justeringar som både underlättar för dig och hjälper dig att tillgodogöra dig effekterna av yogan på bästa sätt. 

Ja tack, jag vill gärna ha Lotushälsans inspirationsmail!

För tips & råd vid stress, långvarig smärta, sömnproblem och andra hälsobesvär. Aktuella yogakurser, skogsyoga, naturterapi & friluftsdagar. Prenumerationen är gratis såklart! 


 Lotushälsan
 
Yoga, naturterapi & friskvård 
© 2022 
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis!