Kundaliniyoga

..eller livsyoga som det också kallas!


Bakgrund
Enligt flera tusen år gamla kunskaper och utifrån naturvetenskapliga teorier vet man att människan inte enbart består av den fysiska kroppen, utan även av energier. Energisystem, som inom kundaliniyogan kallas chakrasystemet (läs mer längre ner).
Allt levande, inklusive människan, är sammankopplade med naturen och jorden. Våra celler är kopplade till och påverkade av naturens och jordens energier.

Vad är kundaliniyoga?
En spirituell och dynamisk yogaform som skapar balans mellan kropp, sinne och själ.
Rörelser, meditation, mantran och andningsövningar används för att frigöra energi i vårt chakrasystem. Syftet är att skapa inre balans och en fullkomlig mental närvaro och medvetenhet. Kundaliniyoga härstammar från Indien och står för en urkraft inom oss som väcks till liv när vi med yoga och meditation löser upp och rensar ut spänningar och blockeringar ur kroppens energisystem.

Efter en tids utövande av kundaliniyoga kommer du sannolikt ha lättare att hantera stress och oro, och du kommer märka att du kommer närmre dig själv, din inre kärna, ditt sanna jag! 

För vem?
Kundaliniyoga passar för dig som är i behov av ett effektivt verktyg för att lindra stress, smärta och oro. Som vill bli mer rörlig och flexibel i kroppen. Men även för dig som söker en djupare kontakt med dig själv. Det är en spirituell yogaform där mantran sjungs, andningsteknikerna varvas med repetitiva rörelser och stilla meditationer utförs. 
Passar för alla åldrar och fysiska förutsättningar. Ställer inga krav på att vara vig eller vältränad. Rörlighet och styrka kommer med tiden, efterhand som du utövar yoga. Kom som du är med det du har! 

Hur går det till?
Ett pass i kundaliniyoga består alltid av: 

  • Intoning med mantra
  • Långa djupa andetag
  • Rörelseövningar
  • Vila
  • Meditation
  • Uttoning med mantra


Sammanfattning:

  • Spirituell & dynamisk yogaform
  • Repetitiva rörelser, meditation, andningsövningar och mantran
  • Frigör energier 
  • Löser upp spänningar & blockeringar
  • Djupare kontakt med dig själv
  • Passar för alla åldrar & fysiska förutsättningar

 Så påverkar Kundaliniyoga hälsan:

  • Minskar stress
  • Minskar smärta
  • Lättare att hantera oro och ångest
  • Sänker blodtrycket
  • Bättre sömn
  • Balanserar nerv- och hormonsystemet
  • Ökar flödet i lymfsystemet som är viktigt för kroppens vätskebalans och immunförsvar
  • Ökar flödet i spinalvätskan vars uppgift är att transportera näringsämnen till hjärnan och avfallsprodukter från den
  • Ökar kroppsmedvetenheten
  • Ökad livskvalitet
  • Stärkt självkänsla

Att tänka på när du utövar Kundaliniyoga

  • Det är en kraftfull yogaform som påverkar kropp, sinne och själ, börja försiktigt!
  • Håll fokus inom dig själv. Lyssna och känn in kroppen. Upplev hur de olika övningarna påverkar dig. Lyssna till signalerna från din kropp. Det får vara jobbigt men aldrig göra ont.
  • Andningstekniker kan ta tid att lära sig. Ha tålamod och ta ett steg i taget.
  • Låt dig inte skrämmas av mantran och sång. Du kan bara sitta med och lyssna till en början om du inte känner dig bekväm att mantra/sjunga med. 

Ja tack, jag vill gärna ha Lotushälsans inspirationsmail!

För tips & råd vid stress, långvarig smärta, sömnproblem och andra hälsobesvär. Aktuella yogakurser, skogsyoga, naturterapi & friluftsdagar. Prenumerationen är gratis såklart! 

 Lotushälsan
 
Yoga, naturterapi & friskvård 
© 2022 
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis!