Kundaliniyoga

Kundaliniyoga är en spirituell och dynamisk yogaform och det som kännetecknar den är främst de repetitiva rörelserna i takt med kraftfulla andetag

Den har sitt ursprung i Indien och syftet är att skapa balans mellan kropp, sinne & själ. Mellan det jordiska och eteriska. 
Allt levande, inklusive människan, är sammankopplat med naturen och jorden. Våra celler är sammanlänkade naturens och jordens energier. 

Enligt flera tusen år gamla kunskaper och utifrån naturvetenskapliga teorier vet man att människan inte enbart består av den fysiska kroppen utan även av energier; ett energisystem, chakrasystemet, som består av 72 000 energikanaler varav de 3 viktigaste går längs ryggraden. I dessa finns 7 energicentran, chakran: kronchakrat, pannchakrat, halschakrat, hjärtchakrat, solar plexus-chakrat, sakralchakrat och rotchakrat. 

Av olika anledningar (rädsla, osanning, trauman, skuld, skam, negativa tankar, osunda levdnadsvanor m.m.) blir det blockeringar i energisystemet som visar sig genom både fysiska och psykiska symtom (magproblem, huvudvärk, astma, högt blodtryck, depression, gynekologiska problem för att bara nämna några).

Med Kundaliniyogans viktigaste delar

  • Andning
  • Meditation
  • Mantran
  • Repetitiva rörelser
  • Djup vila

Frigör vi kundalinienergin/livsenergin och löser upp & rensar ut spänningar och blockeringar. Syftet är att skapa inre balans och en fullkomlig mental närvaro & medvetenhet. 

För vem?
Kundaliniyoga passar för dig som är i behov av ett effektivt verktyg för att lindra stress, smärta och oro. Som vill bli mer rörlig och flexibel i kroppen. Men även för dig som söker en djupare kontakt med dig själv. Det är en spirituell yogaform där mantran sjungs, andningsteknikerna varvas med repetitiva rörelser och stilla meditationer utförs. 
Passar för alla åldrar och fysiska förutsättningar. Ställer inga krav på att vara vig eller vältränad. Rörlighet och styrka kommer med tiden, efterhand som du utövar yoga. Kom som du är med det du har! 

 Så påverkar Kundaliniyoga hälsan:

  • Bättre mental klarhet & fokus
  • Ökad kreativitet
  • Ökad intuitiv förmåga
  • Minskar stress & smärta
  • Lättare att hantera oro och ångest
  • Bättre sömn
  • Balanserar nerv- och hormonsystemet
  • Ökar flödet i lymfsystemet som är viktigt för kroppens vätskebalans och immunförsvar
  • Ökar flödet i spinalvätskan vars uppgift är att transportera näringsämnen till hjärnan och avfallsprodukter från den
  • Ökar kroppsmedvetenheten 
  • Stärker självkänslan

Att tänka på när du utövar Kundaliniyoga

  • Det är en kraftfull yogaform som påverkar kropp, sinne och själ, börja försiktigt!
  • Håll fokus inom dig själv. Lyssna och känn in kroppen. Upplev hur de olika övningarna påverkar dig. Lyssna till signalerna från din kropp. 
  • Andningstekniker kan ta tid att lära sig. Ha tålamod och ta ett steg i taget.
  • Låt dig inte skrämmas av mantran och sång. Du kan bara sitta med och lyssna till en början om du inte känner dig bekväm att mantra/sjunga med. 

Ja tack, jag vill gärna ha Lotushälsans inspirationsmail!

För tips & råd vid stress, långvarig smärta, sömnproblem och andra hälsobesvär. Aktuella yogakurser, skogsyoga, naturterapi & friluftsdagar. Prenumerationen är gratis såklart! 

 Lotushälsan
 
Yoga, naturterapi & friskvård 
© 2022 
Skapad med Webnode
Skapa din hemsida gratis!